Przeklejone od
Courtesy Wood Marine Ltd.
Obliczenie dla jachtu dł 9m 3m szer, 2 m zanurzenie
Szerokość jachtu w stopach plus podwojone zanurzenie w stopach, u ciebie ok. 10
plus ok. 13, czyli 23.
Powyższe pomnożone przez długość linii wodnej w stopach, więc u ciebie uzyskane
wyżej 23 pomnożone przez 30, czyli 690.
Powyższe podzielone przez 15,6, a więc 690 podzielone przez 15,6 daje ok. 44
lbs wagi sumy anod cynkowych dla całego kadłuba. Czyli ok. 20 do 21 kilogramów
cynku. Niektóre tabele podają dla bezpieczeństwa wartość nadmiarową ok. 36 kg
anod cynkowych dla stalowego kadłuba jachtu nazywanego 30 ft steel hull cruiser.
Oprócz wagi, osobną sprawą jest dobranie powierzchni anod.
Przykładowe źródło, Boatowners Mechanical and Electrical Manual, How to
Maintain, Repair, and Improve Your Boats Essentials Systems, page 216
Tubylcy z zachodniego wybrzeża Szwecji do wyliczeń stosują metodę "pi
razy oko" przyjmując że jedna anoda chroni powierzchnię zanurzoną do 1,5
m2. Rozmiar anod niespecjalnie ma znaczenie oprócz tego że trzeba
wcześniej zmieniać. Należy zmienić anody gdy zużycie cynku przekroczy
50%. Nie należy malować anod aby nie zmniejszać powierzchni.
Sądzę, że pomoże Ci "mapka" ze strony producenta, uzależniająca ilość
anod od powierzchni zmoczonej (łatwej do policzenia) i kształtu
kadłuba:
http://www.z-guard.co.uk/steel.html
Obliczenie pow. zmoczonej sprowadza się tam dla jachtów
wypornościowych (jachty "medium displacement") do wzoru:
LWL x (B+D) x 3/4
gdzie
LWL = długość w lini wodnej
B = Szerokość
D = Zanurzenie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz