sobota, 12 października 2024

Bieszczady

W tym roku zamiast na zlot Próchno i Rdza udałyśmy się z Lotopałanką na południe i wschód. Wylądowałyśmy w Bieszczadach. Nikt z Mińska nie też pojechał. Podobno było przez to kuRTuLarnie, brak Bosmana i Zmory. W zeszłym roku nie dotarłam na Próchno, bo się rozchorowałam. Dlatego mam po zlocie najdroższą koszulkę, 150pln i do tego jest żółta, czyli w kolorze którego bardzo nie lubię.
Kiedy znudzą ci się szanty .. pierdolnij kapitana.. Plastikowgo Kapitana.

piątek, 11 października 2024

Grafika

Grafika to nie jest rysunek ołowkiem. Grafika ma matrycę i przy jej pomocy robi się odbitki. Proces jest powtarzalny, ale prace się róznią. Tu dziwne grafiki, bo uczestniczę w darmowych wartsztach.
#dziwna.art

środa, 9 października 2024

Km/h na knoty

Przelicznik między km/h a knotami jest

1.8

Aby przeliczyć km/h na węzły, dzielisz prędkość w km/h przez 1,852, a aby przeliczyć węzły na km/h, mnożysz prędkość w węzłach przez 1,852.

wtorek, 8 października 2024

poniedziałek, 7 października 2024

Zalecenia co do windy

Pokład wzmocnić. Blacha pod windą musi byc min 5mm. Dodatkowo wzmocnienia poprzeczne, które wiążą pokładnik - pokładnik. - zalecił Najlepszy Konsultant, a potem się rozchorował.

niedziela, 6 października 2024

Winda na Nitronie

Na Nitronie, kotwica leży z boku, słupek i winda stoją centralnie, czyli kotwica ma zeza.
- Żeby rzucić kotwicę, trzeba ją przełożyc centralnie przez sztagownik.
- Nie ciężko tak?- pytam -
- Co tam, to tylko 35kg - stwierdza Nitron, któremu nie będę liczyć wieku.
- Raz poszedł jacht w czarter i rzucili mi przez rolkę. Głąby. Rolka się wyciera.
Nie spodziewałam się takiej sztuki. Ci od czarteru też się nie spodziewali.

czwartek, 3 października 2024

Garmin

   Wyświetlacz do sondy i wiatromierza
GNX20- Speed through the water, Speed Over Ground, GPS course, Compass course, Depth, Water temperature, Wind
GNX™ - If you own a 20 to 40-foot sailing boat, then the GNX Wind marine instrument is an excellent choice to provide the accurate, reliable data you need to make confident decisions. Speed through the water, Speed Over Ground, GPS course, Compass course, Depth, Water temperature, Wind do 12m.
GMI20 - najnowszy i najbardziej kolorowy - wyświetla też pozon paliwa itp

Wiatromierz Garmin gWind:
GNX™ Wireless Wind Pack - do temp -15, radiowy bardziej zawodny, powodem jest marny solar
gWind Transducer / wired - też do temp -15, będzie ten

Teleflex

Producent manetek i cięgien. Do wyboru mamy:

B700SS

B80/s special for sailboats

Model no. 172103 Motortype Teleflex 172103

Teleflex 700SS single lever, dual function control lever constructed from black polyester with a powder coated finish and an easy grip knob. This Teleflex control lever combines throttle and gear change into one simple lever, and has a red push button to select neutral. The 700SS control lever is suitable for flush mounting with a surface 12mm thick or less.
Specjalny model dla łodzi żaglowych. Dwustopniowa manetka z jedną dźwignią do gazu i zmiany biegów. Do montażu z boku, odpowiedni dla każdego typu łodzi z silnikiem zaburtowym, wewnętrznym i rufowym. Można łączyć z kablami CC230, CC330 i CCX633.

Single lever control for side mounting. Comes complete with a switching mechanism, cover and shift lever. The round shape of the shift lever prevents rope from catching.
Base plate dimensions: 110 x 140 mm
Lever length: 195 mm
Construction height: 76 mm
Installation depth: min. 100 mm
Maximum wall thickness: 12 mm
Installation length from lever axis: 215 mm

EAN 8719182459170

EAN 8719182459170

Teleflex Marine changed their name to SeaStar Solutions several years ago.
Confusingly, SeaStar is also the name of one of their products, their intermediate size hydraulic steering systems.
Chyba to samo
Manetkę Teleflexa polecał Paweł, ze względu na to że jest to producent cięgien.
Osobiście chciałam plastikową manetkę z Aury, taką jak ma Accu, ale MarcIna tak ją skrykykował, że badziewna, że nie śmiałam jej kupić.

Manetka po angielsku

throttle, lever

poniedziałek, 30 września 2024

Winda

Paweł napisał: Próbowaliśmy w jakiś sposób ulokować windę kotwiczną. Nie do końca mam pojęcie co autorka miała na myśli ze zmianą "wieloryba". W tej chwili nic do niczego nie pasuje. Rolki są za wąskie i nie ma otworów na drugą rolkę. Łańcuch "nie patrzy" w poler, ma zeza. Winda jeśli będzie w osi jachtu, to jednocześnie nie będzie w osi "wieloryba". Odsunięcie windy w jej stare miejsce, powodować będzie podczas luzowania łańcucha, obijanie pokładu i szorowanie łańcucha po polerze. Oprócz tego nie można zrobić odpływu wody z misy łańcucha ponieważ jest za nisko chyba, że do zęzy. Winda przysłaniać będzie wywietrznik.
See. Źle, że autorki nie było na miejscu. Panowie się spóźnili kilka dni, bo II Paweł przekładał wyjazd i przekładał. Tak nie będziemy robić. Paza tym, napisałabym jak Helena Łuczywo: "połowa akapitów nie na temat". Prawe lico wieloryba wspawaliśmy doczołowo. Rolka była mierzona na lico z boku sztagownika. Węziej. Druga rolka nigdy nie była zaplanowana. Druga rolka jest rolką zapasową. Przed grodzią na dziobie nie będzie odpływów. Woda ma spływac do zęzy i mop. Za nisko nie jest są deski położóne by była pułka.

Pawły nie odwiedziły Nitrona, by skonsultować windę. Kota nie ma, myszy harcują.