czwartek, 16 stycznia 2020
Tuleja się toczy
Tokarz Tomek toczy tuleję, jak Król Karol kupił królowej Karolinie .. tylko krócej.
A Stach wszystkiego pilnuje, ma się rozumieć.
wtorek, 14 stycznia 2020
piątek, 10 stycznia 2020
Lotopałanka's happy face
"To ja, gdy pracuję na Dziwnej" - Lotopałanka narysowała swoją "happy face", czyli autoportret.
Prawdopodobnie miałam podobna minę, gdy w wieku Lotopałanki, tata kazał mi czyścić gaźnik dużego fiata.
Piatunio i znów bedzie Dziwny weeeknd. Wszystkich chętnych do pomocy, zapraszam.
Prawdopodobnie miałam podobna minę, gdy w wieku Lotopałanki, tata kazał mi czyścić gaźnik dużego fiata.
Piatunio i znów bedzie Dziwny weeeknd. Wszystkich chętnych do pomocy, zapraszam.
środa, 8 stycznia 2020
Dziwna, ty zardzewiały i rozpadający się jachcie
a ja Szanowna Pani Elżbieta.
"Świat się zmienia, i żeglarstwo się zmienia", a ja się nie zmieniam, niegrzeczna jak zawsze. Una pecena provocatia. Ale trzeba przyznać, że prezes przeszedł test pomyślnie .. nie strzelił focha:)
"Świat się zmienia, i żeglarstwo się zmienia", a ja się nie zmieniam, niegrzeczna jak zawsze. Una pecena provocatia. Ale trzeba przyznać, że prezes przeszedł test pomyślnie .. nie strzelił focha:)
wtorek, 7 stycznia 2020
Okna
Cytat z bloga:
Dokładnie tak :] Wszelkie oszczędności szlag trafia po sezonie (lub dwóch). Jeżeli stosujemy wkręty/śruby to nigdy z łbem stożkowym. Przecież to nic innego jak klin. Na śruby zakładamy podkładki między okno a ściankę (tak też kiedyś wymagał PRS). Otworek w szybie pod śrubę musi być większy ze względu na różne rozszerzalności okna i podłoża. Jeżeli dajemy podkładki gumowe to z jak najtwardszej gumy. Zbyt miękkie wprowadzą różnice w grubościach dystansu i niepotrzebne naprężenia. Dokręcając okna nie lećmy po kolei po śrubach lecz po przekątnych (tak jak przy dokręcaniu głowic w silnikach)
Cytat z bloga:
Jakie okna - wklejane czy w ramkach
Post autor: wagus » 31-12-2013, 07:43
Teraz praktycznie okna wyłącznie się wkleja. Na okno najlepiej nada się poliwęglan. Myślę, że 6 mm wystarczy. Wklejaj na Sikaflex 295 UV + primer 209N (koniecznie).
klej-do-wklejania-szkla-organicznego-sikaflex
srodek-gruntujacy-do-szkla-organicznego-primer
Tu znajdziesz poradnik techniczny Sika jak wklejać:
http://sikaflex.com.pl/sikaflex_poradnik.pdf
Zwróć uwagę na:
- dobre przygotowanie powierzchni,
- zamontowanie szyby odpowiednią stroną - UV na zewnątrz :)
- odpowiednią grubość spoiny - min 2 mm (podkładki dystansowe)
Nie musisz dawać żadnych śrub. Okno możesz zrobić jedno długie jak wolisz. Ramka przy klejeniu ma tylko estetyczne znaczenie.
wklejanie-szyby-w-forluk
Dokładnie tak :] Wszelkie oszczędności szlag trafia po sezonie (lub dwóch). Jeżeli stosujemy wkręty/śruby to nigdy z łbem stożkowym. Przecież to nic innego jak klin. Na śruby zakładamy podkładki między okno a ściankę (tak też kiedyś wymagał PRS). Otworek w szybie pod śrubę musi być większy ze względu na różne rozszerzalności okna i podłoża. Jeżeli dajemy podkładki gumowe to z jak najtwardszej gumy. Zbyt miękkie wprowadzą różnice w grubościach dystansu i niepotrzebne naprężenia. Dokręcając okna nie lećmy po kolei po śrubach lecz po przekątnych (tak jak przy dokręcaniu głowic w silnikach)
Cytat z bloga:
Jakie okna - wklejane czy w ramkach
Post autor: wagus » 31-12-2013, 07:43
Teraz praktycznie okna wyłącznie się wkleja. Na okno najlepiej nada się poliwęglan. Myślę, że 6 mm wystarczy. Wklejaj na Sikaflex 295 UV + primer 209N (koniecznie).
klej-do-wklejania-szkla-organicznego-sikaflex
srodek-gruntujacy-do-szkla-organicznego-primer
Tu znajdziesz poradnik techniczny Sika jak wklejać:
http://sikaflex.com.pl/sikaflex_poradnik.pdf
Zwróć uwagę na:
- dobre przygotowanie powierzchni,
- zamontowanie szyby odpowiednią stroną - UV na zewnątrz :)
- odpowiednią grubość spoiny - min 2 mm (podkładki dystansowe)
Nie musisz dawać żadnych śrub. Okno możesz zrobić jedno długie jak wolisz. Ramka przy klejeniu ma tylko estetyczne znaczenie.
wklejanie-szyby-w-forluk
Za dużo czyta
Pani za dużo czyta, mówi Pan Blaszka!
Polecam Armatorom jachtów stalowych.
Paul Fay
Np. Paul fay mówi, żeby na jachtach stalowych stosowac tylko akumulator kwasowy. To samo mówi doświadczenie Jagielloni (zaprzyjaźniony Opal) i Bosmana. Bosmana, nie Bosmana Bosmana, bo Dziwnego Bosmana mamy w koncie i zaniku, hura.
Polecam Armatorom jachtów stalowych.
Paul Fay
Np. Paul fay mówi, żeby na jachtach stalowych stosowac tylko akumulator kwasowy. To samo mówi doświadczenie Jagielloni (zaprzyjaźniony Opal) i Bosmana. Bosmana, nie Bosmana Bosmana, bo Dziwnego Bosmana mamy w koncie i zaniku, hura.
Elektryka, cytat ze strony Paula Fay
Paul Fay
Can the hull be used as the negative conductor, like a car?
Absolutely not!! Keeping the electrics out of the hull is a must, don't use the hull as the negative, the way it is done on a car. This causes massive electrolytic problems. Also while talking of electrolysis you may want to use the modern plastic ball type sea-cocks, rather than the traditional bronze. This also helps keep galvanic corrosion down. A tip from an electronic engineer friend is, if you have a 240 volt supply, fit electronic circuit breakers, but don't earth the hull. This is because if there is a fault in the marina your hull may provide an earth for a large part of the marina, with the resulting electrolysis.
Tłumaczenie googla:
Czy kadłub może być używany jako przewód ujemny, jak samochód?
Absolutnie nie!! Trzymanie elementów elektrycznych z dala od kadłuba jest koniecznością, nie używaj kadłuba jako negatywu, tak jak robi się to w samochodzie. Powoduje to poważne problemy elektrolityczne. Mówiąc o elektrolizie, możesz chcieć zastosować nowoczesne kurki morskie z plastikową kulką zamiast tradycyjnego brązu. Pomaga to również utrzymać korozję galwaniczną na niskim poziomie. Wskazówka od znajomego inżyniera elektroniki polega na tym, że jeśli masz zasilanie o napięciu 240 woltów, umieść elektroniczne wyłączniki, ale nie uziemiaj kadłuba. Wynika to z tego, że jeśli w marinie wystąpi awaria, kadłub może zapewnić uziemienie dla dużej części mariny, powodując w ten sposób elektrolizę.
Can the hull be used as the negative conductor, like a car?
Absolutely not!! Keeping the electrics out of the hull is a must, don't use the hull as the negative, the way it is done on a car. This causes massive electrolytic problems. Also while talking of electrolysis you may want to use the modern plastic ball type sea-cocks, rather than the traditional bronze. This also helps keep galvanic corrosion down. A tip from an electronic engineer friend is, if you have a 240 volt supply, fit electronic circuit breakers, but don't earth the hull. This is because if there is a fault in the marina your hull may provide an earth for a large part of the marina, with the resulting electrolysis.
Tłumaczenie googla:
Czy kadłub może być używany jako przewód ujemny, jak samochód?
Absolutnie nie!! Trzymanie elementów elektrycznych z dala od kadłuba jest koniecznością, nie używaj kadłuba jako negatywu, tak jak robi się to w samochodzie. Powoduje to poważne problemy elektrolityczne. Mówiąc o elektrolizie, możesz chcieć zastosować nowoczesne kurki morskie z plastikową kulką zamiast tradycyjnego brązu. Pomaga to również utrzymać korozję galwaniczną na niskim poziomie. Wskazówka od znajomego inżyniera elektroniki polega na tym, że jeśli masz zasilanie o napięciu 240 woltów, umieść elektroniczne wyłączniki, ale nie uziemiaj kadłuba. Wynika to z tego, że jeśli w marinie wystąpi awaria, kadłub może zapewnić uziemienie dla dużej części mariny, powodując w ten sposób elektrolizę.
Bardzo fajny blog
o budowaniu jachtu stalowego Fayka.pl
Taki cytat:
"Stali kwasoodpornej prawie nie daje się malować – będzie Pan pływał na błyszczącym „garnku Zeptera” 🙂 "
"Aha jeszcze jedno, bardzo uciążliwa jest nieustanna dbałość o separację stali „czarnej” i „kwaśnej” wystarczy, że w pobliżu elementu z kwasówki przecinamy coś szlifierką kątową z „czarnucha” i iskry polecą na te elementy – już mamy przerąbane – stal „kwaśna” „zakaża się” i zaczyna rdzewieć w tych miejscach gdzie padły iskry. Wystarczy, że zapomnimy zmienić tarczę w szlifierce – i już to samo. Zresztą tarcze na kwasówce „schodzą” ze cztery razy szybciej niż na czarnej stali. A każda tarcza do kwasówki to 5PLN (do czarnej 2PLN). itd. itp."
steel_yacht_building_questions
Taki cytat:
"Stali kwasoodpornej prawie nie daje się malować – będzie Pan pływał na błyszczącym „garnku Zeptera” 🙂 "
"Aha jeszcze jedno, bardzo uciążliwa jest nieustanna dbałość o separację stali „czarnej” i „kwaśnej” wystarczy, że w pobliżu elementu z kwasówki przecinamy coś szlifierką kątową z „czarnucha” i iskry polecą na te elementy – już mamy przerąbane – stal „kwaśna” „zakaża się” i zaczyna rdzewieć w tych miejscach gdzie padły iskry. Wystarczy, że zapomnimy zmienić tarczę w szlifierce – i już to samo. Zresztą tarcze na kwasówce „schodzą” ze cztery razy szybciej niż na czarnej stali. A każda tarcza do kwasówki to 5PLN (do czarnej 2PLN). itd. itp."
steel_yacht_building_questions
Postanowienia noworoczne
- Naprawić Dziwną
- Nauczę się ciać diaksem
- i SPAWAĆ
- Wyniosę swoją Dziwną .. rufę do Szczecina .. jutro
Subskrybuj:
Posty (Atom)