wtorek, 19 lutego 2019

Farby stosuje się tak:

  •  podkład ochronny z cynkiem ALBO aluminium
  •  przekładka
  •  farba zewnętrzna.
  •  farba na skorupiaki 
Wszystko farby epoksydowe, czyli w skrócie dwuskładnikowe. Pan Blaszka, to już zaczął się łamać na to cynkowanie. Niech Pani szuka. Więc szukam zestawu farb. Tknęło mnie. Niech Pan poda kryptonim tej farby podkładowej, którą Pan stosuje, dobiorę do niej te inne. International Intergard 7600 Universal Primer Red Aluminium www.international-marine.com/product/intergard-7600-0 I się wyjaśniło. Swoją drogą to Dziwnej ładnie w tym brazowym - red podkładowym kolorze. Choć brazów i beżów nie znoszę.

Zaczynamy temat farby jachtowe

Lub inaczej czym pomalować. Firmy produkujące farby to: Sigma, Jotun, Hempel. Wg Konstruktora z Gdańska najlepsze farby robi firma Intrenational. Wg Lakiernika z Pucka, International jest już passe. Lata świetlne zacofany. Nie modny i odłazi. Teraz rządzi niejaki Mańkiewicz .. lakiery przyszłości. www.mankiewicz.com/polish/produkty-rynki/jachty/ Taką technologią przyszłości wysmarowany jest SY Gerlach.
P.Blaszka: Tylko International. O Mańkowskim szczeciński przemysł barkowy nie słyszał. Natomiast Hemple i Jotuny i Sigmy mają tyle śmieci w sobie że się aparat do malowania zatyka.

Ostateczna, definitywna i finalna ocena problemu cynkować czy nie

wyglada tak: Ocynk jest świetny. Nawet gdy nie jest zrobiony dokładnie, chroni blachę. Np cynkowe anody. Co więcej gdy stal pokryjemy warstwą cynku, elektroliza, która zachodzi w tym zestawie, odbudowuje stal. Wniosek: jeżeli cię stać - cynkuj. Warto ocynkować trudno rozbieralne i dostępne elementy, żeby na dłużej starczyły. Można kupić ocynk w sparyu.

Klasy lodowej nie będzie

bo się jej nie stosuje do jachtów poniżej 14m długości, ale Dziwna ma być dopuszczona do pływania w pokruszonym lodzie.
Łi goł for it.

poniedziałek, 18 lutego 2019

Świeże wręgi

jeszcze chrupiące:) Z płaskowników.

Piękny spaw

Ten na dole wzdłuż rury.

Przesądy

.. przesądy, ale zaszkodzić nie zaszkodzi ..

Dlaczego nowa blacha jest od razu zardzewiała?

Bo jest sezonowana. Leżakowała.

Cynkowanie blach a sprawa Dziwna

Sprawa ocynkowania blach znowu przeżyła zwrot.

  •   jest logistycznie trudna do przeprowadzenia. Nie mamy całego pustego kadłuba, który obsmarujemy za jednym razem. Trzeba to robić etapami.
  • jest kosztowna: ocynk, farba izolująca, wynajęcie lub kupienie airless'a.
  • wydłuży czas napraw.
  • gdy niejednolicie połóżóna (a to na 95%) bedzie zaczątkiem powstania ogniw korozyjnych. Np. Na Eternity, 8 metrowym jachcie, 40letnim, którym samotny żeglarz Jacek zrobił pętlę po Atlantyku, blachy nigdy nie były cynkowane, a ubytku mają rzędy 0,02% czyli zdrowe.

Najwążniejsze to dbać o jacht, i myć go słodką wodą.


Znaleziska Bosmana

Otworzymy Bar Mleczny albo pływające muzeum PRL'u.

Słynny korek

Ostatni rejs Dziwnej odbył się w marcu 2013 roku. Był to rejs, na którym Bosman naprawiając zatkane kolanko zlewu, wyjął kolanko razem z burtą. Toneli.
Uratował ich korek.
Korek od szampana, którego Becia wypiła z Tadzinkiem na ich pierwszej randce.
Korek, tak sentymentalny, że Becia wzięła go na rejs.


fot. Zoltan

Mamo jaka jest twoja ulubiona rzeka?


- Nie wiem, nie mam.
- A twoja?
- Moja ulubiona rzeka to rzeka Dziwna.:)

czwartek, 7 lutego 2019

Dziób a Pan Blaszka

Pan Blaszka projekt dziób, czyli:

  •  szlifowanie, 
  • zmiana wręg, rurek, 
  • usztywnienie konstrukcje - wzdłużniki.
  • wymienia półowy grodzi
  • komora wypornosciową przed łąńcuchem kotwicznym, zmykana na klapkę.
  • przekonstruuje łoże, bo blacha pod łapą też jest do wymiany.
  • połóży blachę, przytnie, poheftuje, przyspawa.
  • wypiaskuje
  • pomaluje

Jak Bosman z chłopakami wrócą z rejsów, bedziemy bachać dalej.