piątek, 10 stycznia 2020

Lotopałanka's happy face

"To ja, gdy pracuję na Dziwnej" - Lotopałanka narysowała swoją "happy face", czyli autoportret.
Prawdopodobnie miałam podobna minę, gdy w wieku Lotopałanki, tata kazał mi czyścić gaźnik dużego fiata.

Piatunio i znów bedzie Dziwny weeeknd. Wszystkich chętnych do pomocy, zapraszam.

wtorek, 7 stycznia 2020

Okna

Cytat z bloga:
Dokładnie tak :] Wszelkie oszczędności szlag trafia po sezonie (lub dwóch). Jeżeli stosujemy wkręty/śruby to nigdy z łbem stożkowym. Przecież to nic innego jak klin. Na śruby zakładamy podkładki między okno a ściankę (tak też kiedyś wymagał PRS). Otworek w szybie pod śrubę musi być większy ze względu na różne rozszerzalności okna i podłoża. Jeżeli dajemy podkładki gumowe to z jak najtwardszej gumy. Zbyt miękkie wprowadzą różnice w grubościach dystansu i niepotrzebne naprężenia. Dokręcając okna nie lećmy po kolei po śrubach lecz po przekątnych (tak jak przy dokręcaniu głowic w silnikach)
Cytat z bloga:
Jakie okna - wklejane czy w ramkach
Post autor: wagus » 31-12-2013, 07:43
Teraz praktycznie okna wyłącznie się wkleja. Na okno najlepiej nada się poliwęglan. Myślę, że 6 mm wystarczy. Wklejaj na Sikaflex 295 UV + primer 209N (koniecznie).
klej-do-wklejania-szkla-organicznego-sikaflex
srodek-gruntujacy-do-szkla-organicznego-primer
Tu znajdziesz poradnik techniczny Sika jak wklejać:
http://sikaflex.com.pl/sikaflex_poradnik.pdf
Zwróć uwagę na:
- dobre przygotowanie powierzchni,
- zamontowanie szyby odpowiednią stroną - UV na zewnątrz :)
- odpowiednią grubość spoiny - min 2 mm (podkładki dystansowe)
Nie musisz dawać żadnych śrub. Okno możesz zrobić jedno długie jak wolisz. Ramka przy klejeniu ma tylko estetyczne znaczenie.

wklejanie-szyby-w-forluk

Za dużo czyta

Pani za dużo czyta, mówi Pan Blaszka!
Polecam Armatorom jachtów stalowych.
Paul Fay
Np. Paul fay mówi, żeby na jachtach stalowych stosowac tylko akumulator kwasowy. To samo mówi doświadczenie Jagielloni (zaprzyjaźniony Opal) i Bosmana. Bosmana, nie Bosmana Bosmana, bo Dziwnego Bosmana mamy w koncie i zaniku, hura.

Zbiornik wody zintegrowany

The Case For Integral Tanks

Elektryka, cytat ze strony Paula Fay

Paul Fay
Can the hull be used as the negative conductor, like a car?
Absolutely not!! Keeping the electrics out of the hull is a must, don't use the hull as the negative, the way it is done on a car. This causes massive electrolytic problems. Also while talking of electrolysis you may want to use the modern plastic ball type sea-cocks, rather than the traditional bronze. This also helps keep galvanic corrosion down. A tip from an electronic engineer friend is, if you have a 240 volt supply, fit electronic circuit breakers, but don't earth the hull. This is because if there is a fault in the marina your hull may provide an earth for a large part of the marina, with the resulting electrolysis.
Tłumaczenie googla:
Czy kadłub może być używany jako przewód ujemny, jak samochód?
Absolutnie nie!! Trzymanie elementów elektrycznych z dala od kadłuba jest koniecznością, nie używaj kadłuba jako negatywu, tak jak robi się to w samochodzie. Powoduje to poważne problemy elektrolityczne. Mówiąc o elektrolizie, możesz chcieć zastosować nowoczesne kurki morskie z plastikową kulką zamiast tradycyjnego brązu. Pomaga to również utrzymać korozję galwaniczną na niskim poziomie. Wskazówka od znajomego inżyniera elektroniki polega na tym, że jeśli masz zasilanie o napięciu 240 woltów, umieść elektroniczne wyłączniki, ale nie uziemiaj kadłuba. Wynika to z tego, że jeśli w marinie wystąpi awaria, kadłub może zapewnić uziemienie dla dużej części mariny, powodując w ten sposób elektrolizę.

Euros i Solanus

Port_macierzysty_Bydgoszcz

Bardzo fajny blog

o budowaniu jachtu stalowego Fayka.pl
Taki cytat:
"Stali kwasoodpornej prawie nie daje się malować – będzie Pan pływał na błyszczącym „garnku Zeptera” 🙂 "
"Aha jeszcze jedno, bardzo uciążliwa jest nieustanna dbałość o separację stali „czarnej” i „kwaśnej” wystarczy, że w pobliżu elementu z kwasówki przecinamy coś szlifierką kątową z „czarnucha” i iskry polecą na te elementy – już mamy przerąbane – stal „kwaśna” „zakaża się” i zaczyna rdzewieć w tych miejscach gdzie padły iskry. Wystarczy, że zapomnimy zmienić tarczę w szlifierce – i już to samo. Zresztą tarcze na kwasówce „schodzą” ze cztery razy szybciej niż na czarnej stali. A każda tarcza do kwasówki to 5PLN (do czarnej 2PLN). itd. itp."

steel_yacht_building_questions

Postanowienia noworoczne

  • Naprawić Dziwną
  • Nauczę się ciać diaksem
  • i SPAWAĆ
  • Wyniosę swoją Dziwną .. rufę do Szczecina .. jutro